حملنقل عمومی که بار سنگینی در جابهجایی مردم به عهده دارد با کمبود زیرساخت و فرسودگی روبهروست و نیاز به یک مدیریت برای جبران این عقب ماندگیها دارد.
در ایران حدود ۴۸۰ هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که از این بین حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت میکنند که بیشتر از نیمی از آنها فرسوده هستند. به طور کلی میانگین سن تاکسیهای تهران به حدود ۱۰ سال میرسد و اینآمار برای پایتخت کشور که خود با آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند مناسب نیست.
در سال ۱۴۰۲ بود که تصمیم به ورود خودروهای برقی و به کارگیری در تاکسیرانی گرفته شد و امسال شاهد ورود این خودروها هستیم. چند روز پیش بود که خبر از ترخیص ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی به گوش رسید و اخیرا هم گفته شد به زودی ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی در تهران عرضه میشود.
مترو که بار زیادی از حملونقل تهران را به دوش میکشد و نقش زیادی در صرفهجویی زمان، سوخت و کاهش آلودگی هوا دارد نیز با کمبود زیرساخت روبهرو است. هرچند در سال گذشته شاهد افتتاح ایستگاهای زیادی در سطح تهران بودیم و این روند سرعت گرفته، اما همچنان مشکل نبود مترو در برخی مناطق و همچنین کمبود واگنهای مسافربری چالش بزرگ متروی تهران است. مترو تهران با ۱۵۹ ایستگاه فعال، روزانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر را جابهجا میکند.
در عرصه اتوبوس هم موضوع کمبود و فرسودگی وجود دارد، اما در سال گذشته با تلاشهای صورت گرفته تعداد اتوبوسهای پایتخت به حدود ۳۰۰۰ دستگاه رسیده و قرار است ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به زودی در پایتخت عرضه شود. در صورت انجام این برنامه میتوان گفت اوضاع اتوبوسهای پایتخت تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
امروز ۱ اردیبهشت رسما کرایه حملونقل عمومی افزایش یافت. این افزایش با واکنشهایی در جامعه روبهرو شد. بسیاری از مردم این میزان افزایش را زیاد دانسته، اما از طرفی رانندگان هم از ضرورت افزایش کرایهها میگویند. نرخ کرایه تاکسیها حدود ۴۵ درصد، مترو ۲۸ درصد و اتوبوس با میانگین ۲۶ درصد افزایش روبهرو شد. نرخ مترو از ۳۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۴۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت.
شاید پرحاشیهترین افزایش قیمت کرایهها مربوط به تاکسیها باشد که تا ۴۵ درصد رشد داشتهاند. این در حالی است که سال گذشته هم شاهد این میزان افزایش در نرخ کرایه تاکسیها بودیم در صورتی که میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ برابر با ۳۵.۳ و در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۷ درصد بوده است. اما رانندگان با توجه به افزایش تورم مخصوصا در حوزه خودرو و قطعات آن، این میزان افزایش را کم میدانند.
نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۱ و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۵.۸ درصد بوده است.
در ادامه به نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته در برخی مسیرها اشاره میکنیم که از امروز این نرخها شاهد افزایش بوده است.
همچنین با توجه به افزایش کرایه تاکسی و همچنین قطع سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی باید منتظر ماند و دید که آیا شاهد افزایش کرایه تاکسیهای اینترنتی هم خواهیم بود یا خیر؟
مبدا |
مقصد |
کرایه (ریال) |
میدان صنعت |
میدان فاطمی |
۱۳۰۰۰۰ |
پل مدیریت |
میدان انقلاب |
۱۲۰۰۰۰ |
پایانه ونک |
میدان جمهوری |
۱۵۰۰۰۰ |
پایانه رسالت |
پونک |
۲۰۰۰۰۰ |
میدان شهران |
تقاطع ولیعصر(عج) |
۱۵۰۰۰۰ |
مترو صادقیه |
جنت اباد |
۱۲۰۰۰۰ |
میدان شهران |
میدان ولیعصر(عج) |
۲۲۰۰۰۰ |
میدان هفتم تیر |
میدان امامحسین(ع) |
۸۰۰۰۰ |
میدان انقلاب |
میدان آزادی |
۸۰۰۰۰ |